أنظر إلى ما قال ولا تنظر إلى من قال

"lihatlah pada apa yang diperkatakan, tanpa melihat pada siapa yang memperkatakannya" -saidina ali k.a.w

Saturday, August 21, 2004

Bashayyif, Alexandria dan Arab Mesir

"Jauh perjalanan, luas pemandangan" -Pepatah Melayu-
Dua tiga hari lepas, Aku, Jamp, Mea, Abe(gg) gi jalan-jalan kat Alexandria.. konon-konon nak bashayyif aar, tiru style arab mesir.. biasa kalau musim panas diaorang akan kumpul tepi pantai, mandi pantai dan sebagainya, kita orang sampai lebih kurang lepas Isyak.. lepak rumah Kak Jah aku, sumer ahli bait dia naik sha'ah atas coz kitaorang berempat akan bermalam kat situ..

Habis je makan malam, kitaorang pun keluar gi tepi pantai, bukan senang mma bleh lepak tepi Mediterrinean Sea, pulak2 tu tgh malam.. Memang malam tu ramai betul arab kat situ, barangkali diaorang pun panas kot dok kat umah.. dari hujung sebelah saner sampai hujung pagar Muntazah tu penuh ngan orang je.. ader yang tengah sembang2, tgh mandi-manda, ader gak tengah makan jagung tawar arab.. kitaorang pulak just dok tengok kerenah arab yang macam-macam ni je. Time budak-budak mesir lalu depan kitaorang, ader yang bisik2 sebut "Malizia.. Malizia.. Hongga.. Bongga".

Begini la ragam anak2 Mesir, sikit-sikit "Hongga Bongga".. pas tu "saah kaam?" .. dulu time aku mula2 sampai Mesir, aku tak suka sangat ngan situasi ni.. tapi bile dah lama sikit, baru le aku rasa cam seronok mma dok kat Mesir ni, aper org cakap Mesir ni umm ad dunya, macam-macam ader, ader yang kurang beradab dgn tetamu mereka samada yang datang ke Mesir untuk belajar ataupun utk melancong, tapi yg apa yang aku seronok sangat sini ramai tol alim ulamak yang betul2 alim ngan ilmu mereka, teringat plak aku kat Syeikh Yaseen, syeikh ngajar aku Quran kat sini.. minggu lepas dia tanya aku.. pasal ape aku dah 3 minggu tak hadir kelas dia.. malu plak rasenye aku ngan dia, lagak tuannya biasa je, cara dia berpakaian, berjalan, menghormati orang lain.. mmg dia seorg yang betul2 wara' dan tawaddu'.. patut le Allah Taala bagi dia ilmu yang melimpah ruah.. anak2 murid dia ramai sangat, aku doakan moga2 Allah selalu merahmatinya..

Setelah boring dok kat tepi pantai tu.. kitaorg pun balik arr, time tu lebih kurang dah pukul 2.30 am, sampai je rumah tak tidur pun.. rileks jap.. dah subuh, solat subuh.. baca2 lebih kurang, pas tu tidur .. orang kate tidur lepas subuh tak elok, mak aku selalu pesan setiap kali aku telepon Malysia jangan tidur lepas subuh, rezeki susah nak masuk.. tapi manusia kat sini time lepas subuh tu le diaorang tidur, sbb time ni la dingin sikit.. kalau malam panas.. aku sebenarnya pun sedang berusaha untuk tidak tidur lepas subuh sekarang.. harap2 aku berjaya, bukan ape aku takut tabiat ni terbawak2 kat malaysia plak bile pulang nanti.. moga2 allah memperkenankan hajatku ini... ameen ya Rabb..
Bersambung...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home